ŠTÁTNA ŠKOLSKÁ INŠPEKCIA

Školské inšpekčné centrum Žilina

Komenského48, 010 01 Žilina


Správa o výsledkoch inšpekčnej činnosti

vykonanej v dňoch 17.3.2005 a 18.3.2005 a od 21.3.2005 do 23.3.2005 v Základnej škole, Limbová 30, Žilina.   

Predmet školskej inšpekcie :

Zistil stav a úroveň kvality výchovy a vzdelávania, podmienok a riadenia v základnej škole.

Zistenia a ich hodnotenie:

Kontrolovaný subjekt je plnoorganizovaná základná škola s právnou subjektivitou, s vyučovacím jazykom slovenským. V súvislosti so zmenou zriaďovateľa má vydaný dodatok k zriaďovacej listine. Škola má 9 ročníkov, 29 tried, 672 žiakov- z toho 2 integrovaných, 40 učiteľov, 4 vychovávateľky a 4 trénerov športovej prípravy. V škole sa uplatňuje Učebný plán pre 1.- 9. ročník ZŠ schválený MŠ SR dňa 14. mája 2003 číslo 520/2003-41 s platnosťou od 1.septembra 2003.  Triedy 1.-3. ročníka sú zaradené do experimentálneho overovania nových učebných plánov- rozšírené vyučovanie informatiky a anglického jazyka, v 4. ročníku sa uplatňuje varianty s rozšíreným vyučovaním technickej výchovy, s rozšíreným vyučovaním cudzieho jazyka,  so športovou prípravou a  variant č 2.   Priebeh výchovno-vzdelávacieho procesu  sa sledoval na 46 vyučovacích  hodinách z hľadiska činnosti pedagógov a žiakov, kvality a efektivity vyučovania. Vedomostná úroveň žiakov sa kontrolovala testmi zo slovenského jazyka a literatúry a matematiky v 4. ročníku a 9. ročníku. Testy boli zostavené podľa vzdelávacích štandardov  s exeplifikačnými  úlohami týchto predmetov, očakávaná úspešnosť sa stanovila na 75%.

Škola má jasne stanovenú koncepciu rozvoja, orientovanú na zvyšovanie počítačovej gramotnosti žiakov, výučbu cudzích jazykov a športovú  prípravu. Tretí rok sa v praxi experimentálne overuje učený plán s rozšíreným vyučovaním cudzích jazykov s podporou informačno komunikačných technológií.  Stanovené ciele školy vychádzajú z koncepcie rozvoja, analýzy  dosiahnutých výsledkov výchovy a vzdelávania žiakov, podmienok školy i regiónu a sú vo vzťahu ku konkrétnym východiskám reálne.  Pozitívny vplyv na činnosť školy má spolupráca so zriaďovateľom a rodičmi. Škola realizuje desať projektov smerujúcich  k rozvoju výchovy a vzdelávania žiakov a k upevňovaniu ich zdravia. Zvolené varianty učebného plánu sú v súlade  s koncepčnými zámermi a cieľmi.  Vo všetkých predmetoch sa používajú platné učebné osnovy a vzdelávacie štandardy. Do športových tried sú zaradení len talentovaní žiaci na  basketbal a futbal, ktorí  prešli výberom. Koncepčnosť, zameranie, ciele výchovy a vzdelávania sú na veľmi dobrej úrovni a korelujú s vyjadreniami  učiteľov  v Škálovom inšpekčnom dotazníku. Plán hlavných úloh školy vychádza  z analýzy výsledkov dosiahnutých vo výchovno-  vzdelávacom procese v školskom roku 2003/2004. Plánovanie dlhodobých úloh je adekvátne koncepčným zámerom školy. Plánovanie operatívnych úloh je adresné a konkrétne. Úlohy sa plnia priebežne, sú akceptované pedagogickým zborom, rodičmi a radou školy. Organizácia pracovných porád, pedagogických rád a zasadnutí metodických orgánov školy je optimálna z hľadiska ich  frekvencie i obsahu. Stanovenie hlavných cieľov výchovy a vzdelávania žiakov, plánovanie a realizácia koncepčných zámerov je na veľmi dobrej úrovni. Organizačná štruktúra školy a prevádzka školy má jasne stanovené pravidlá fungovania. Zmena financovania nemá negatívny vplyv na plnenie učebných plánov a odbornosť vyučovania. Organizačný a pracovný poriadok pre učiteľov obsahuje potrebné náležitosti. Výkon štátnej správy v 1. stupni je na dobrej úrovni.  Kompetencie sa primerane delegujú na metodické a poradné orgány i na jednotlivých pedagógov,  čo potvrdzujú aj výsledky Škálového inšpekčného dotazníka. V práci metodických orgánov sa menšia pozornosť venuje problematike výchovno- vzdelávacieho procesu. Zriaďovateľ i vedenie školy vytvárajú dobré pracovné podmienky pre pedagógov, čím ich motivujú ku kvalitnej práci. Vedenie školy sleduje inovačné trendy a podporuje odborný rast učiteľov. Bezplatne zabezpečilo vzdelávanie  všetkých pedagogických zamestnancov v oblasti informačno- komunikačných technológií. Odborné a pedagogické riadenie je na dobrej úrovni. Vedenie školy má vypracovaný  plán vnútornej  školskej kontroly. Kontrola sa vykonáva systematicky, výsledky sa analyzujú, v prípade potreby vedenie školy ukladá opatrenia, ktoré následne kontroluje. Nedostatky sa zistili v kontrole triednych kníh.  Pravidelne sa sleduje plnenie plánovaných termínovaných úloh.  Na hodnotenie pedagógov sú spracované kritéria, výsledky práce žiakov sa kontrolujú testami.  Spätná väzba vnútornej školskej kontroly je funkčná.  Kontrolný systém má dobrú úroveň.  Vnútorný aj vonkajší informačný systém je priehľadný, realizovaný viacerými formami a prostriedkami vzájomnej informovanosti. Využívajú sa osobné kontakty, vývesné tabule v zborovni, na chodbách, vo vestibule a informácie v masmédiách. Vedenie školy, učitelia i žiaci majú prístup k potrebným informáciám. Dôverné informácie  o žiakoch a zamestnancoch školy sú zabezpečené pred zneužitím.  Veľmi dobrá je spolupráca školy so zriaďovateľom, poslancami mestského zastupiteľstva, regionálnymi inštitúciami a materskými školami v blízkosti školy je na veľmi dobrej úrovni.  

Kvantitatívne ukazovatele výsledkov komplexnej inšpekcie v škole 

< 1,6;   2  > veľmi dobrý          <1,04;   1,6>dobrý        <-0,2;  1,04> priemerný        <-0,8;  -0,2> málo vyhovujúci      < -2; -0,8> nevyhovujúci

 

 

Kvalita priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania 0,93 priemerný 0,88
Ukazovatele Hodnotenie Slov. hodnotenie V SR
Pedagogické pôsobenie/ interakcia, kooperácia, komunikácia / 1,13 dobrý 1,14
Podmienky vyučovania/ organizácia, štýl práce, metódy, formy/ 1,18 dobrý 0,99
Efektivita vyučovania/ vo vzťahu k cieľu a obsahu učiva/ 1,12 dobrý 0,92
Efektivita učenia / záujem, aktivita, hodnotové postoje žiakov/ 1,06 dobrý 0,79
Úroveň osvojenia vedomostí a zručností/ poznatky, tvorivosť/ 1,01 priemerný 0,66
Vzdelávacie výsledky/ kognitívna, praktická a záujmová činnosť/ 1,01 priemerný 0,60
Nadmerné vzdelávacie výsledky /testy/ 0,64 priemerný 0,00
Celkové hodnotenie vyučovania 0,78 priemerný 0,65
Rozvoj osobnosti žiakov 1,30 dobrý 1,28
Preventívne a multidisciplinárne aktivity 1,44 dobrý 1,17
Významné aktivity školy 1,64 veľmi dobrý 1,26
Výchovno–vzdelávací proces celkom 1,41 dobrý 1,23
Podmienky výchovy a vzdelávania 1,20 dobrý 0,79
Personálne podmienky 1,00 priemerný 0,93
Priestorové podmienky 0,88 dobrý 0,68
Psychohygienické podmienky 1,50 dobrý 0,96
Podmienky výchovy a vzdelávania celkom 1,20 dobrý 0,79
Riadenie 1,44 dobrý 1,07
Koncepčnosť, zameranie, ciele výchovy a vzdelávania 1,65 veľmi dobrý 1,05
Plánovanie / strategické, operatívne/ 1,83 veľmi dobrý 1,18
Odborné a pedagogické riadenie/ vedenie, rozhodovanie/ 1,35 dobrý 1,01
Kontrolný systém 1,11 dobrý 0,79
Informačný systém 1,71 veľmi dobrý 1,37
Plnenie učebných osnov 1,75 veľmi dobrý 1,37
Plnenie učebných plánov 2,00 veľmi dobrý 1,46
Plnenie vzdelávacích štandardov 1,25 dobrý 1,05
Kvalita pedagogickej dokumentácie 0,94 priemerný 1,02
Dodržiavanie všeobecne záväzných a školských predpisov 1,00 priemerný 0,75
Riadenie celkom 1,44 dobrý 1,07
HODNOTENIE ŠKOLY 1,12 dobrý 0,84